KSA Mechelen

Olivetenvest 32 2800 Mechelen

Elke zaterdag van 14u30 tot 17u30

Vanaf 5 jaar

België is één van de weinige landen waar jeugdbewegingen zo’n enorme populariteit kennen. En daar zijn we fier op! Ongeveer één op de 10 kinderen zit in een jeugdbeweging. In andere landen zien ze de ‘scouts’ (veralgemening voor jeugdbeweging) als iets voor seuten, iets waar je alleen maar vuil wordt, iets dat steeds gepaard gaat met een rugzak en stapschoenen. Ho ho fout gedacht! Jeugdbewegingen zijn leuk!

Het woord ‘jeugdbeweging omschrijven in 3 woorden? Moeilijk want er zijn duizend en één woorden die dat kunnen omschrijven. Bij ons zijn de drie kernwoorden: ‘groepsgevoel’, ‘vriendschappen’ en ‘belevenissen’.

KSA staat voor “katholieke studentenactie”. Het katholieke element weegt de laatste jaren niet meer zo zwaar door bij ons, maar het zit wel in onze naam. Wij worden overkoepeld door KSA Nationaal, hierin zijn ook KSJ en VKSJ opgegaan sinds 2015. Net zoals er bij de scouts ook een overkoepeling bestaat (scouts en gidsen Vlaanderen). Daarbuiten verschillen wij niet zo veel van andere jeugdbewegingen, de algemene werking loopt vrijwel gelijk.

In Mechelen zijn er 2 KSA’s: wij (KSA Mechelen) bevinden ons op Olivetenvest 32 en KSA ter Hert bevindt zich aan het militair domein in de Duivenstraat. Onderling staan wij wel volledig los van elkaar.

We zijn een vrij kleine jeugdbeweging en al jaren met trots ook een gekleurde jeugdbeweging waarin iedereen welkom is! Onze visie luidt als volgt: een kleine, hechte familie/vriendengroep, waarin iedereen elkaar kent en waar ruimte en aandacht is voor alle kinderen zonder dat iemand verdwijnt in de massa!

Onze vergaderingen gaan door op zaterdag, telkens van 14:30u tot 17:30u. Tot zaterdag!

KSA Mechelen